Saturday, August 23, 2008

Accident



An accident happened. That involved our car.

They (the students) say that's its alright, they will be able to drive and they are expert drivers.
But apparently accident happened.

It was so confusing. I wanted to go to NYC but there are responsibilities too at hand. It was once a year trip. And trips were only conducted on summer. My lab mate said that I should go cause, its when you are in your first year that you could go for such trips. Cause later you would be busy.

  • I should have seen the signs. My heart was so heavy on this trip.
  • The seniors who drove the car will always drove themselves. Its IMPORTANT to cover yourself with insurance.

Maybe its 5,000 /7 person. And its 714 for each of us? SIgh. And I used my Msian credit card and Msian drivers licence. I need to work.
That could be the budget to go to NYC. There goes our trip money.
Things happen.
WE SHOULD LEARN FROM THIS.

We're here in Ohio.
We should be heading back to Madison today.


Alhamdulilah, kami betolak dari Ohio pukul 3.00 petang dan tiba di Madison pukul 3.00 pagi tadi. Setelah berhenti untuk membeli bekalan ayam halal zabihah di Chicago. (disuatu kawasan yang seolah2 area masjid India). Dan juga setelah menikmati nasi beriyani pada harga usd5.00 sahaja.

Setelah sampai, saya telah menghantar kawan2 untuk mereka kembali ke Illinois ke stesyen bas berdekatan.
Kembali pada cerita.

Macam gini lah, kalau dari segi kesalahan, orang yang keluar dari stesyen minyak tu bersalah. Sebab kereta kami berjalan pada lampu hijau dan bukan laju pun kereta kami tu.
Tapi dari segi undang2 kami dah melanggar kontrak dgn kedai sewa kereta sebab membenarkan orang lain selain yang dibenarkan untuk membawa kereta. Ini bermakna segala insurans untuk melindungi kereta kami telah terbatal.

Kami semua pemegang biasiswa kerajaan aje.
Cuma minta jasa baik pembaca supaya, mendoakan kami. Seboleh2 nya agar insurans menanggung segala ganti rugi kerugian. Takpun, separuh dari kerugian yang sepatutnya kami tanggung. Yang rosak adalah lampu kiri dan bumper kiri. Dan yang dilanggar pula tayar punya alignment. Saya tidak dapat bayangkan berapa kos yang harus kami tanggung. Sebab di sini, labor charges adalah amat mahal. Sesungguhnya amat perit untuk ditanggung.

Kejadian sebegini menyebabkan kita kembali muhasabah diri. Nak kata tak baca doa, doa dah baca. Saya suka amalkan zikir. Pada setiap kali kereta bergerak. Cuma pada pagi tu aje, yang saya tidak membaca zikir sebab saya terlalu penat. Tiba di Ohio jam 3.30 pagi. Bersiap2 dan pukul 4.00 bertolak.
Subuh pada pukul 5.30 dan kami bercadang untuk solat subuh dalam perjalanan.

Seharusnya setelah tiba di destinasi setelah bertolak pukul 3.00 ptgdan tiba pukul 3.00 pagi di Ohio, seharusnya kami memberikan masa untuk berehat seketika dan tunggu dahulu untuk solat subuh sebelum bergerak.

Mungkin pemandu begitu, tidak sabar dan mahu tiba di destinasi secepat mungkin. Dan ada 4-5 destinasi lagi selepas sampai di Canada. Mungkin terlalu banyak benda yang bermain di fikiran pemandu itu.

Kami seharusnya bermuhasabah diri.
Apa kesilapan kita yang lalu telah kita lakukan. Mungkin disini, saya tidak memberikan emphasis kepada apa yang lebih penting. Atau pun saya terlalu mempercayakan orang tanpa mempedulikan keselamatan saya sendiri. Itu amat bahaya.

So korang semua doakan kami ye, agar bala ini diangkat dari kami semua dan kami tidak payah membayar ganti rugi insurans kereta kami itu.
Amin.

Solat hajat dan doa sahaja harapan kami.




2 comments:

M said...

I think the driver has to pay at least 30% of the cost, since it's his/her fault..

Bae said...

madan..aku amat setuju ngan cadangan hang nie..tapi depa semua undergrads and ritz amat bertanggungjawap dalam hal nie...(ritz, tabahkan hati)...kalau depa kongsi sama banyak is still the best solution...