Monday, October 24, 2005

Kari Kapitan China dan Nasi Minyak Ala Deepavali.

Asalmualaikum Puan-Puan,



Hari ini adalah Jumaat 21 Oktober . Masih lagi di dalam bulan Ramadhan al-Mubarak yang mulia.



Bertemu kita sekali lagi di dalam Rancangan Masakan bersama Chef Celebriti. Bulan-bulan puasa ni, sekali sekala seronok juga kalau kita boleh memasak untuk menjemput rakan taulan datang ke rumah.



Tidak seronoklah jika kita hanya memasak nasi dan lauk-lauk yang biasa kita beli sendiri di Bazaar Ramadhan. Eloklah kita memasak sesuatu yang istimewa yang jarang kita lihat dijual . Tambahan lagi kalau kita memasak dengan sendiri maka, lebih sedaplah masakan itu dan lebih puas hati.



Hari ini, saya akan berkongsi resepi khusus untuk berbuka puasa iaitu Kari Kapitan China dan Nasi Minyak Ala Deepavali. Resipi ini amat mudah, dan sekiranya ia mulai dimasak pada jam 6.00 ptg , maka ia akan just in time untuk siap waktu berbuka kelak..Provided kita menyediakan kuih-kuih dan air minuman terlebih dahulu..




Cara memasak:



Ayam dibersihkan , dan diletakkan garam. Kemudian , ayam itu digoreng dengan api yang sederhana. Tujuannya adalah untuk memasaknya dengan separa sahaja ,keran selepas ini ayam ini akan di masak kembali.




Image hosted by Photobucket.com
Ayam dimasak secara separa masak.

No comments: